זוגיות ואהבה בגיל השלישי

עבור רבים, "רומנטיקה" היא דבר לשלב הצעיר בחיינו. לעתים קרובות אנו לא מסוגלים לדמיין שקרובי משפחתנו הקשישים רוצים או יכולים לחפש קשר רומנטי או מיני, אך דבר זה אינו רחוק יותר מהאמת. בכל גיל אנו זקוקים לחברות, חום, מגע אנושי ומישהו שישתף בפעילות היומיומית שלנו. גם באוכלוסיות מבוגרות מערכות יחסים יכולות להיות מספקות ורומנטיות למדי – בעודן בוגרות ומציאותיות.

כמו בכל זוגיות גם לגיל השלישי יש את המכשולים שלה ולכן ריכזנו לכם כמה מכשולים:

 

  • נשים לרוב חיות יותר מגברים וגברים נוטים לרצות בת זוג שהיא צעירה יותר מה שמשאיר הרבה נשים מבוגרות ללא גברים פוטנציאלים ומתאימים.
  • בעוד שליבנו הרומנטי עלול לא להזדקן, גופנו ומוחנו כן. דברים כמו חוסר ניידות ובריאות כללית נמוכה יכולים להקשות על יצירת קשר מיני.
  • ילדים מבוגרים או בני משפחה אחרים יכולים להראות חוסר תמיכה וקבלה עבור אותם קשיש\ה הנכנסים למערכת יחסים חדשה. נכון לבני המשפחה קיימים פחדים מוצדקים – במקרה של הורה קשיש עם דמנציה או סוגים אחרים של ירידה קוגניטיבית שנותנים לגיטימציה לחוסר התמיכה אך דבר זה הוא גם מכשול עבור הקשישים שאין להם את אותן מגבלות.
  • בידוד- בגלל בעיות ניידות או מגורים עם ילדים בוגרים, לפעמים יש מעט הזדמנויות לפגוש אדם חדש. ולמרות שכמה אתרי היכרויות מיועדים לאנשים מבוגרים, לא כולם מספיק טכנולוגיים או מספיק נוחים בשביל הגיל השלישי. עבור אנשים שחיים במצבי דיור מוגן ולא בסוג של בידוד, היכרויות מתרחשות לעתים קרובות יותר מכיוון שפשוט קל יותר לפגוש אנשים בגילך שלך.
  • אפליה על פי גיל-באופן כללי, נראה שלחברה שלנו נוח יותר לחשוב שאנשים מבוגרים פשוט לא מקיימים יחסי מין או שהם פשוט לא מעוניינים בשום דבר מלבד בינגו ומשחק ברידג'. כך, אפילו עבור זוגות נשואים ארוכי טווח, תצוגות פומביות של אינטימיות ודיון גלוי באינטימיות אינן תמיד נוחות. ולצערנו, חלק מהקשישים מחזיקים גם בתפיסה גילאנית זו והדבר יכול להוות מכשול שהוטל על עצמו.

מה אנו יודעים על רומנטיקה בגיל השלישי?

 

מחקרים מראים לנו שאנחנו לא באמת יודעים כל כך הרבה על סקס וקשישים! מחקר אחד מראה , כי רק 22 אחוז מהנשים ו- 38 אחוז מהגברים דנו במין עם רופא מאז גיל 50. וכמו כן, עד לא מזמן, תחום זה לא היווה עניין גדול עבור החוקרים. אך ככל שגיל התמותה עולה  עם אוכלוסיית הקשישים ההולכת וגדלה, חוקרים יותר בוחנים את זה. ממצאים מרמזים שרובנו נמשיך לקיים יחסי מין הרבה בשנות ה -80 לחיינו וכי הסיבה מספר אחת לאי קיום יחסי מין היא פשוט חוסר בן או בת זוג – במיוחד עבור נשים. סיבה נוספת היא מצב בריאותי.