מחלות בגיל השלישי

הזדקנות נתפסת כדבר מבהיל – שיער לבן, קמטים, לשכוח איפה חנית את המכונית שלך. אבל צחוק בצד, עם הגיל המבוגר מגיעות גם בעיות בריאותיות מסוימות. חשוב להבין את האתגרים איתם מתמודדים אנשים בגיל השלישי, ולזהות אילו פעולות מניעתיות אנו (או על האנשים הקרובים עלינו) צריכים לבצע על מנת להבטיח הזדקנות בריאה ושקטה.

מחלות כרוניות

 

לפי מחקרים, כ- 92 אחוזים מתוך אנשי הגיל השלישי סובלים לפחות ממחלה כרונית אחת, ול- 77 אחוזים יש לפחות שתיים. מחלות לב, שבץ, סרטן וסוכרת הם המצבים הבריאותיים הנפוצים ביותר מבין המחלות הכרוניות, וגורמים ל- 66 אחוזים ממקרי המוות מדי שנה. גופים בריאותיים ממליצים להיפגש עם רופא לבדיקה שנתית, לשמור על תזונה בריאה ולשמור על שגרת אימוני כושר, כדי להישמר מפני מחלות כרוניות. השמנת יתר היא גם בעיה שעולה עם השנים בקרב אנשים מזדקנים, ולשמור על אורח החיים הזה יכול למנוע גם אותה, ובעיות כרוניות נוספות שהשמנת היתר מובילה אליהן.

בעיות קוגניטיביות

 

הקוגניציה היא יכולתו של אדם לחשוב, ללמוד ולזכור. הבעיה הבריאותית הנפוצה ביותר שפוגעת ביכולת הקוגניטיבית היא דמנציה. כ- 47.5 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מדמנציה, מספר שצפוי לשלש את עצמו עד שנת 2050. הצורה הנפוצה ביותר של דמנציה היא מחלקת האלצהיימר. ישנם גורמים אשר מגדילים את הסיכוי לפתח דמנציה, כמו לדוגמה שימוש בסמים, סוכרת, לחץ נפשי, דיכאון, איידס או עישון. אמנם אין תרופה לדמנציה אך רופאים יכולים לתת תרופות מרשם עבור הטיפול במצב.

 

בעיות נפשיות

 

לפי ארגון הבריאות העולמי, מעל ל- 15 אחוזים מהמבוגרים מעל גיל 60 סובלים ממחלה נפשית. בעיה נפשית נפוצה בקרב אנשים אלו היא דיכאון. 7 אחוזים מתוך אוכלוסיית הגיל השלישי סובלים מדיכאון. באופן מצער, המחלה הנפשית הזאת לרוב אינה מאובחנת, או שרופאים אינם מבינים את חומרתה ולא מטפלים בה כראוי. כיוון שדיכאון עלולה להיות תופעת לוואי של מצבים בריאותיים כרוניים אחרים, הטיפול בבעיות הללו יכולות לעזור בטיפול בדיכאון. גם לחיות אורח חיים בריא שכולל תנאי מחייה טובים ותמיכה חברתית ממשפחה, חברים או קבוצות תמיכה, יכולה לעזור בטיפול בדיכאון.

 

פגיעות פיזיות

 

בכל 15 שניות שחולפות, קשיש מפונה לחדר מיון בעקבות פציעה שנגרמה מנפילה, ובכל 29 דקות, קשיש נפטר כתוצאה מנפילה. זהו הגורם המוביל לפציעות בקרב הגיל השלישי. בגלל שההזדקנות מחלישה את העצמות והשרירים, והם בעלי נטייה לאבד כוח וגמישות, קשישים נוטים לאבד את שיווי המשקל שלהם. נפילה עלולה לגרום לנזקים רבים בגוף הקשיש. אך נפילות בקרב אנשי הגיל השלישי יכולות גם להימנע. פעמים רבות ניתן למנוע אותן באמצעות חינוך והסברה, פעילות גופנית ושינויים טכניים במבנה הבית.

אכן ישנם מצבים בריאותיים רבים שפוגעים באוכלוסיית הקשישים. עלינו לשמור עליהם ולהבטיח להם הזדקנות קלה ונעימה.

 

רוצים לקרוא מה מגיע לכם מביטוח לאומי? קראו כאן.