אימון המוח בגיל מבוגר

חשיבותו של המוח האנושי אכן ברורה לכולנו. רובנו כבר יודעים כי המוח הינו החלק המרכזי בגופנו וכי יש לו תחומי אחריות רבים.

המוח הוא המקשר הבלעדי בין הסביבה לבין הפנים שלנו, ומאפשר קשר וסנכרון אופטימלי בין כל מה שאנו חשים ומקבלים לבין התגובות שלנו. 

קצת עובדות על המוח

קצת עובדות על המוח:

המוח הוא האיבר הראשי והמרכזי במערכת העצבים, ובבסיסו, מאפשר עיבוד וניתוח מידע וניתוב נכון שלהם. המוח הוא "השוטר" בגופנו שתפקידו לחלק פקודות לשאר חלקי הגוף בהתאם למה שהוא מקבל או סופג מהסביבה.

המוח בלתי ניתן להחלפה בניגוד לאיברים שונים בגוף, ותפקידו כה משמעותי וחשוב בעקבות יכולותיו הרבות.

ובכן, כמו החיים, קיימת ירידה בתפקוד תקין של המוח על ידי איבוד חומרים, הורמונים ותאים חיוניים, אך בידינו היכולת לשפר ולחדש כל הזמן את תפקוד המוח, ממש כמו אימון שריר בחדר כושר.

אימון המוח בגיל מבוגר

רעיונות לאימון המוח בגיל הזהב

למדו נושא שלא הכרתם

לאתגר את עצמנו זה דבר חשוב מאוד. תמיד אפשר ללמוד משהו חדש, קיימים הרבה נושאים מעניינים ומגוון רב תחומי. החליטו ללמוד משהו שלא הכרתם, שפה חדשה, משחק זיכרון חדש.פתרו תשבצי היגיון, סודוקו, פאזל, למדו לעומק תוכנה חדשה ואם אתם עדיין לא מבינים במחשבים, אולי הגיע הזמן לחקור את הנושא קצת.
צרו לעצמכם שגרה חדשה של למידה, כמה שעות ביום ואל תוותרו לעצמכם. חזרו על פעולה זו תקופת זמן ארוכה, רצוי להפוך את זה לחלק מחייכם.

אתגרו את עצמכם עם פעולה שונה

לצאת מאזור הנוחות שלנו רק מחזק את היכולת שלנו לפתח את מעגל היכולות שלנו. בנוסף ללמידה חדשה, עשו משהו חדש שלא נהגתם לעשות. התנהגות זו מועילה בשמירה על תאי עצב ותהליכים חשובים שקורים במוח האנושי.

צחצחו שיניים עם היד ההפוכה מהיד שאיתה אתם רגילים לצחצח, תרגלו ישיבה אחרת, החליטו לטעום, להריח ולהיות חשופים לאוכל שונה ממה שאתם בדרך כלל אוכלים. הפתיעו את מוחכם על ידי החושים שלכם, המתעוררים לפתע כשאתם עושים משהו חדש.

קחו את החיים אחורה בזמן

קחו את המוח שלכם לחלקים החשוכים, נסו להיזכר בכמה שיותר פרטים שקרו לכם בעבר הרחוק. נסו להיזכר במקרים וותיקים, בשמות של ילדי הכיתה בתיכון, הזכרו בסיטואציה מפעם ונסו להיכנס לפרטים שהיו בה, צבעי הבגדים, הבעות, הרגשות והריחות ובכך תפתחו את המוח ביכולות הזיכרון. פעולה זו תשפר את יכולת הזיכרון בכל פעם שתשתמשו בחלק הזיכרון במוחכם.

האזינו למוסיקה

מוסיקה היא בין הדברים המדהימים שקיימים בחיינו. מוסיקה, ביכולתה להשפיע על רגשותינו, בין אם לטוב ובין אם לרע. המוסיקה משחקת תפקיד משמעותי מאוד בחיינו, לאו דווקא רק ברגשות שלנו. ובכן, השמחה הינה חשובה מאוד לחיינו, לתפקודנו ולהרגשתנו והמוסיקה תורמת רבות לכך. ובכן, מעבר למשמעות הכבירה של מוסיקה לאור אלו, מוסיקה משפיעה מאוד על תפקוד המוח שלנו.

ממחקרים שנעשו באוניברסיטת ויסקונסין בארה"ב, הבחינו כי שמיעת מוצרט מעוררת פעילות ומשפרת חשיבה מרחבית. כיום מובן, כי לא רק שמיעת מוצארט מועילה לתפקוד המוח, אלא כל מוזיקה שנעימה לנו מרחיבה ומועילה לתפקודו של המוח.

תשחקו (בעיקר תנסו לאמן את המוח במשחקי חשיבה)

בחרו חברה נכונה והחליטו להעביר את הזמן יחד עם משחק. השתדלו שהמשחק יהיה מבוסס ברובו על חשיבה אסטרטגית והצבת מכשולים בדרך אל היעד. משחק כזה מעולה עבור המוח, יוצר קשרים חדשים בין התאים, וכן, מאתגר אותנו הן ברמה הקוגניטיבית והן ברמה הרגשית.

שמעו הרבה בדיחות

פעולת הצחוק היא ממש ברכה. מבחינה גופנית, הצחוק מפחית את הורמוני הסטרס, הלחץ והחרדה ומשחרר חומרים כמו אנדורפינים כימיקלים החיוניים למערכות גופנו.

היצמדו לבדיחות שגורמות לכם לצחוק. פעולה זו, מאמצת את המוח להשתמש בחלקים רבים ממנו. התהליך שנעשה במוח בעת שמיעת הבדיחה וניתוחה עד לרמה של צחוק, הינו תהליך היוצר קשר בין מיליוני תאי עצב במוחנו, מתרחשים תהליכים רבים וחיבורים רבים בין תאים שגורמים להתפתחות מיטבית ויעילה למוח.

אז הבנו שמשמעות המוח היא קריטית ביותר עבורנו, וכדי לייעל תחומים רבים בחיינו עלינו להתחיל, אולי, קודם כל במוח. אמצו את הפעולות הנ"ל וביצעו אם לא את כולן חלק מהן. הכי חשוב, תאהבו את עצמכם ונסו תמיד להביא את עצמכם לשיא יכולתכם, שמרחיבה עצמה עוד ועוד בהתאם אליכם.

למה חשוב להמשיך ולשחק בכל גיל

שכחה באה עם הגיל. אם נשים רגע בצד מחלות נורולוגיות כמו דמנציה, אנו נוטים, באופן טבעי, לשכוח דברים עם התקדמות הגיל. קשה למנוע זאת וישנם דברים שאנו יכולים לעשות כדי להאט את תהליך ההזדקנות של מוחנו.

חלק מהדרך לשמירת המוח חד הוא דרך משחקי מוח וחידות, תשבצים ופאזלים. ואין באמת תירוצים,משחקים קיימים במגוון פורמטים שונים, החל ממשחקי לוח קלאסיים ועד אפליקציות בטלפון.

אז ריכזנו לכם כמה אתרים נהדרים להמשיך ולשחק במה שאתם אוהבים:

  1. מגוון של פאזלים ניתן למצוא באתר https://www.jigsawexplorer.com/
  2. תשבצים ותשחצים בעברית ניתן למצוא באתר http://www.yo-yoo.co.il/crosswords/
  3. חידות ניתן למצוא באתר http://www.baba-mail.co.il/content.aspx?emailid=37744

רוצים לדעת עוד?

לכל המידע על הגיל השלישי

עייפות וקשיים בשינה

קונדילומות גם בגיל מבוגר

תזונה לנשים בגיל המעבר