דיור מוגן או בית אבות?

רבים מאיתנו לא מבינים מהו ההבדל המהותי בין בית אבות לדיור מוגן. עם זאת, אנו כן יודעים ששני מוסדות אלו נועדו למען הגיל השלישי ונוצרו במיוחד עבורם.

לפני שנבין מהי כל אופציה ומה ההבדלים ביניהם עלינו לבחון את עצמנו ולהבין האם אנו עצמאיים ומסוגלים לתפקד בעצמנו או שאולי אנו זקוקים לעזרה ודורשים טיפול וסיוע בנושאים שונים.

עכשיו כשהבנו ואנו יודעים לזהות אילו מבניהם הוא אני, נבחין מה מתאים לנו.

אני עצמאי

ובכן, אם את/ה עצמאיים ומסוגלים לתפקד בזכות עצמכם, דיור מוגן הוא אכן אופציה אופטימלית עבורכם. בדיור מוגן תהיו רשאים לנהל בעצמם את אורח חייכם הרגיל ולהחליט מה נכון לכם.

בעצם, אתם חיים בדירה עצמאית שלכם הכוללת שירותי תחזוקה, אבטחה, שירותים רפואיים, פעילויות פנאי, חיי תרבות וחברה תוך דגש על עצמאות מוחלטת.

בדיור מוגן לא קיימת תלות מסוימת והדיירים הם האחראים הבלעדיים לסדר היום שלהם, עורכים את הקניות בעצמם, מבשלים ומחליטים כיצד יראה היום יום שלהם.

כמוהם, ישנם דיירים נוספים שחיים באותם התנאים וקיימת עבורכם האופציה לבלות יחד בכל שעות הפנאי במגוון השירותים שמציע הדיור המוגן.

דיור משותף לגיל השלישי

אני זקוק לעזרה

אלה מאיתנו שנזקקים לסיוע וטיפול במשימות יום יומיות כמו רחצה, אכילה, קימה, הליכה ממקום למקום וכו' מתאימים יותר לבית אבות, שם מעניקים את כל הסיוע הנדרש לכל אחד.

בית האבות שומר על בריאות תקינה של הדייר ומאפשר לו לקבל את הטיפול הרפואי והסוציאלי הנדרש. הטיפול נעשה על ידי צוות רפואי גדול, רופאים, אחיות ואנשי צוות גם בתחום הסיעודי, שנמצאים במשך כל שעות היממה לרשות הדיירים.

מוצעות ארוחות מסודרות, פעילויות פנאי מגוונות וכמובן לינה בחדרים נפרדים או משותפים.

פרטיות

הפרטיות חשובה לכולנו. כולנו צריכים את הזמן שלנו לעצמנו עם עצמנו ללא כל הפרעה חיצונית. ובכן, בדיור מוגן הפרטיות היא גבוהה יותר בשל העובדה שלכל דייר ישנה הדירה הפרטית שלו.

ההחלטה האם להשתתף בפעילויות פנאי היא ודאי בחירה של הדייר וקיימת עבורו האופציה לארח את משפחתו בכל זמן שירצה ללא כל הגבלה.

בבית אבות נוכל גם למצוא את הפרטיות שלנו בחדר מבודד משל עצמנו או לחילופין בזמן פנוי בו אנו יכולים לבחור כיצד לנצל אותו. הפרטיות ודאי קיימת, אך היא מצומצמת יותר בשל המגורים, הפעילויות המשותפות וסדר היום המאורגן.  

מבחינה כלכלית, מה עדיף?

ובכן, מבחינה כלכלית, שקריטית גם היא בקבלת ההחלטות שלנו, קיימים הבדלים משמעותיים. תחילה נבין, כי דיור מוגן הוא בדרך כלל מוסד פרטי, ובית אבות הינו מוסד מדיני.

לאור אלו, המחירים בהחלט שונים. מוסדות פרטיים כשלעצמם, גובים מחירים גבוהים יותר, כמו בדיור מוגן. בדיור מוגן, אופן התשלום מתבצע על ידי תשלום חודשי אליו מתווסף פיקדון מטעמי ביטחון, שלרוב גובים ממנו אחוז מסוים פר שנה.

לעומתו, מוסד מדיני, כמו בית אבות, ממומן על ידי המדינה ומאפשר תשלום חודשי נמוך יותר ממוסד פרטי. קיימת גם האפשרות למתן עזרה לאנשים חסרי האמצעים בעזרת מימון מטעם הממשלה, על פי תנאים מוגדרים בחוק.

מהו עיקרו של כל מוסד

כפי שהבנו קודם לכן, מטרתן העיקרית של שני מוסדות אלו הוא להעניק לבני הגיל השלישי אופציה חדשה למגורים.

מעבר למטרה עיקרית זו, עדיין קיימים הבדלים מהותיים וכל מוסד כזה שם דגש על עניין שונה.

ובכן, בית האבות שם דגש על בריאותם הפיזית של הדיירים ועל תפקוד מירבי תקין. הדיירים לא יצטרכו לדאוג בעצמם לכל מה שנדרש, אלא יהיו מוקפים תמיד בצוות מסור שעושה זאת למענם.

אולם, דיור מוגן מדגיש את עצמאותו של הדייר, תוך שמירה על קהילתיות ואיכות חיים גבוהה שבאה לידי ביטוי במגוון רחב של פעילויות, אסתטיקה, נוחיות ופרטיות.

בואו נסכם,

אז לפני שמחליטים לעשות את הצעד הזה, חשוב להבין מהם ההבדלים העיקריים בין שני המוסדות. עלינו להבין מה אנו רוצים ומהו הדגש העיקרי שעליו נרצה להתמקד, על אילו דברים נוכל להתפשר ועל אילו דברים לא.

ובכן, בשני מוסדות אלו קיימים יתרונות וחסרונות ועלינו להבחין מי מהם הוא אנחנו ומה נכון יותר עבורנו.

העזרו במשפחה או מכרים קרובים והתחילו בצעדים למציאת המוסד המתאים. בהצלחה!

רוצים לדעת עוד?

לכל המידע על הגיל השלישי

יוגה גם בגיל מבוגר

איך למנוע בעיות ראייה

תזונה לנשים בגיל המעבר