אזרחים ותיקים בקורונה: כל הזכויות והאפשרויות

משבר הקורונה בהחלט משפיע על רבדים רבים בחיינו ועל אוכלוסיות מסוימות, הוא משפיע אף יותר. אוכלוסיית האזרחים הוותיקים, הקשישים שבינינו, חשופה מבחינה פיזית לנגיף ברמות גבוהות יותר, ואף מושפעת הרבה יותר כתוצאה מהבידוד החברתי, מכיוון שחלקם תלויים באנשים נוספים כדי לתפקד כראוי בחיי היום יום.

בעודנו חיים את המשבר, בעליות ומורדות, וסופו אינו נראה לחלוטין באופק, למרות שהחלו להתבצע חיסונים בישראל, ולשמחתנו אוכלוסיית הקשישים ראשונה בתור, חשוב לפרט ולתת את כל הזכויות והאפשרויות שעומדות בפני הקשישים, בתחומים שונים, על מנת להקל, לעזור ולעשות כל מה שניתן, כדי שתקופה זו תעבור עם כמה שפחות קשיים, וכמה שיותר הצלחות.

ביקורים במסגרת דיור לקשישים

במידה ויקיריכם הקשישים אינם חיים איתכם אלא במסגרת כלשהי של דיור לגיל השלישי, ישנם כמה דברים שחשוב לדעת. גם אם אתם שוקלים מעבר למסגרת זו, חשוב שתדעו את הדברים ותקפידו לפעול על פיהם. אם לפני הקורונה ניתן היה לבקר את יקיריכם במסגרות בהן הם גרים בכל מועד כמעט, הרי שכיום המצב השתנה. ניתן לבקר בתיאום מראש בלבד, מבקר אחד בכל פעם, כאשר המבקר יכול להיות בן משפחה, אפוטרופוס, מטפל עיקרי או אדם אחר שהינו משמעותי עבור הדייר. אם המבקרים רוצים להביא חפצים אישיים לדייר או אוכל, יש לתאם זאת עם הנהלת המקום.

הביקורים מתועדפים לפי שיקול דעת מקצועי של המקום, ובמידה והדייר אינו יכול לקבוע מי יבקר אותו, הרי ששיקול הדעת ייקבע על פי אנשי המקצוע שדל המקום, בהתאם לצרכיו ויכולותיו של הדייר. כמובן שכל המבקרים מחויבים לחתום על הצהרת בריאות, למדוד חום, ולוודא שלא נחשפו לחולי קורונה מאומתים לאחרונה. יש לשמור על מרחק של 2 מטר מהדייר, במרחב ייעודי לפגישה (לא בחדר הדייר או במסגרת משותפת אחרת). יש לחבוש מסכה.

זכויות לקשישים שאינם יכולים להגיע למועדוני יום

משרד העבודה והרווחה הגדיר סל שירותים שבאפשרותם של האזרחים הוותיקים אשר אינם יכולים להגיע למועדוני יום, לקבל. בין היתר, יוכלו הקשישים לקבל את סל השירותים הבא:

  • שיחה טיפולית עם עובד סוציאלי
  • הגעת איש תחזוקה לתיקונים בבית
  • הגעת רכז תעסוקה עם קיט יצירה
  • הגעת מדריך לאוריינות דיגיטלית
  • אספקת ארוחת צהריים
  • הגעת מטפל
  • ביקור עובד פרא רפואי + שיחה טיפולית עם עובד פרא רפואי
  • שיחת זום עם אנשי מקצוע מתחומים שונים

 מענה טלפוני

  • מוקד 8840* – המוקד לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי, ניתן להתקשר כדי לקבל מידע וסיוע בנוגע לקורונה. המענה ניתן בשפות רבות, בימים ראשון עד חמישי בין השעות 8:00-22:00.
  • מוקד 9696* – מוקד ייעוץ לקשישים בביטוח הלאומי אשר מעניק מידע וסיוע בנוגע לזכויות הביטוח הלאומי בתקופת הקורונה. המענה ניתן בשפות רבות, בימים ראשון עד חמישי בין השעות 8:00-13:30.
  • מוקד 5105* – מוקד לניצולי שואה אשר נותן שירותי טיפול נפשי ושירותים נוספים. המוקד פעיל בימים ראשון עד חמישי, בשיות 7:00-19:00.
  • מוקד 2708* – מוקד סיוע ותמיכה נפשית למנויי קופת חולים כללית.
  • מוקד 3833* – מוקד סיוע ותמיכה נפשית למנויי קופת חולים מאוחדת.
  • מוקד 3028* – מוקד סיוע ותמיכה נפשית למנויי קופת חולים מכבי.

מוקדי קופות החולים מציעות שירותי תמיכה נפשית וסיוע טלפוני ללא עלות עם אנשי מקצוע בתחום. השירות כולל עד שלושה מפגשים טלפוניים (משך כל מפגש 45 דקות).

אם אינכם בטוחים מה המוקד המתאים לכם וליקיריכם, תוכלו להתקשר למוקד העירוני במקום מגוריכם, במספר טלפון 106, ולקבל הכוונה למסגרת המתאימה ביותר.

והעיקר, שנהיה בריאים!

קראו עוד כאן אודות איך ניתן לעזור לקשישים בתקופת הקורונה