טיפול בגלי חום

גלי החום והזעות הלילה הינם תופעות נפוצות הנכללות בין רשימת תופעות הלוואי של גיל המעבר (המנופאוזה). כיצד ניתן להילחם בתופעת גלי החום? מה מקל על התחושה ומה מגביר אותה?  לפנייך מדריך מפורט כיצד להתמודד עם גלי החום: מה כדאי לאכול, ממה מומלץ להימנע, במה להפחית, מהם ההרגלים אשר מעודדים את גלי החום, וכמובן, גם דרכי טיפול ותוספי תזונה מתאימים.

*מאמר זה אינו נכתב על ידי רופא/תזונאי

כאשר מדובר בגלי חום ובהזעות לילה, מדובר בחלק קטן מבין תופעות הלוואי של גיל המעבר. תופעות אלו נובעות משינויים הורמונליים המשפיעים בין השאר, גם על בלוטות המוח אשר אחראיות על ויסות החום בגוף ובכך, נגרמות תופעות אלו.

מעבר לטיפול תרופתי, תוספי תזונה ורפואה משלימה לתופעות גיל המעבר ולגלי חום בפרט, ישנן גם תרופות סבתא וטיפים רבים העוסקים בתזונה ובאורח חיים בריא, אשר נועדו על מנת להקל על תופעת גלי החום והזעות הלילה. על התרופות, התוספים, הטיפולים הרפואיים והתזונה המומלצת, תוכלי לקרוא בהמשך.

שינוי תזונה למניעה או הקלה על גלי החום

ישנם מזונות, אשר מכילים רכיבים הנלחמים ב"תחושות חמות", מזונות אלו מכילים ויטמינים, מינרלים חומצות חיוניות ועוד אשר תורמות להתמודדות עם עצבנות, לחץ, סטרס וכמו כן, גם עם גלי החום וההזעות.

המזונות אשר חיוניים ומפחיתים את התופעה, הם בהכרח מזונות מן הצומח: כרוב, ברוקולי, אספרגוס, חסה, נבטים, דגנים מלאים וקטניות. הוסיפי לתפריט היומי מזונות מהרשימה ונסי לאכול את הירקות הללו בצורתם הטבעית (ללא בישול או טיגון). כמו כן, חשוב להרבות במזונות אשר מכילים סיבים תזונתיים ותורמים לתחושת שובע.
בנוסף, רצוי להפחית משמעותית מזונות המכילים חלבון מן החי: ביצים, בשר, עוף וכו.

שימי לב, אכילת מאכלים חריפים, גבינות מעושנות, שוקולד, מזונות מן החי, או מזונות מטוגנים אשר עברו בישול ארוך (גם ירקות אפויים), עלולה לעשות את הפעולה ההפוכה ולהגביר את הזעות הלילה ואף את גלי החום ולכן מומלץ לאכול מהם כמה שפחות.

מים, מיצים ותה צמחים

ישנם משקאות אשר מעודדים את תחושת השובע: מים, תה צמחים ומיצי ירקות. משקאות אלו טובים להתמודדות עם תחושת גלי החום וכמו כן, גם למניעתם.

בתחילת גל חום, נסי לשתות מים קרים, כוס המים תקל על התחושה ותצנן אותה.

זמן לשנות הרגלים "רעים"

לא נחדש לך, אם נגיד שקפאין, סיגריות ואלכוהול הם אויבים גדולים של הבריאות. אך יחד עם זאת, ואם זה לא מספיק, הם גם עלולים להגביר את תופעות גלי החום.

הגעה לגיל המנופאוזה, יכולה להיות סיבה מעולה לפתוח דף חדש ובריא, להפסיק את צריכת הסיגריות, להפחית משמעותית או להפסיק לגמרי עם צריכת הקפאין והאלכוהול.

תוספי תזונה ורפואה משלימה
בנוסף לדרכים הטבעיות לטיפול והקלה בתופעות הנגרמות בעת הגעה לגיל המעבר, ישנן דרכים אלטרנטיביות נוספות: תוספי תזונה ורפואה משלימה

תוספי התזונה, מגיעים בצורת טבליות מרוכזות אשר מיועדות לטיפול נקודתי בגלי החום ובהזעות הלילה המגיעות עם גיל המעבר.

דרך נוספת לטיפול היא הרפואה המשלימה אשר מציעה צמחי מרפא ודיקור סיני כפתרון והקלה בתופעות גיל המעבר ככלל וכמו כן, גם להקלה בגלי החום בפרט.

מה עושים כאשר מגיע גל חום?

ראשית, שתי כוס מים קרים, זה תמיד עוזר. שנית, תרבי להתלבש בשיטת השכבות, כך שתמיד תהי מוכנה עם בגד קיצי ומאוורר יותר מתחת ותוכלי להסיר מעלייך שכבה ולהצטנן כאשר מופיע גל חום.

ובאשר להזעות הלילה, נסי לישון עם מאורר או מזגן ובחרי בשמיכות קלות משקל אשר יתרמו לתחושת האווריריות והנוחות ויקלו על גלי החום וההזעות הליליות.