ביטוח לאומי והגיל השלישי

שילמתם במשך כל חייכם לביטוח לאומי? בגיל השלישי תוכלו סוף סוף לקבל מן הכסף הזה. מטרת הביטוח הלאומי היא להבטיח לאנשים שהגיעו לגיל פרישה או שאינם מסוגלים לעבוד בעקבות גילם, הכנסה חודשית קבועה. יש מידע רב שעליכם לדעת בנושא הביטוח הלאומי כדי לוודא שאתם אכן תקבלו את מה שמגיע לכם. נפרט כאן בהמשך את המידע הזה.

תנאי זכאות לקצבת אזרח ותיק

על מנת להיות זכאים לקבל את הקצבה מהביטוח הלאומי עליכם לענות על מספר תנאים:

  1. עליכם להיות בעלי ביטוח אזרח ותיק.
  2. עליכם להיות בגיל המתאים – אמנם גיל 62 לנשים ו- 67 לגברים הוא גיל הפרישה. אך הגיל הנדרש עבור קבלת הקצבה הוא 70, ועבור נשים הגיל נע בין 65 ל- 70 בהתאם לשנת הלידה.
  3. עליכם להיות בעלי תקופת אכשרה ארוכה מספיק – אכשרה כלומר תשלום לביטוח לאומי. יש לוודא כי שילמתם לביטוח לאומי עבור לפחות 60 חודשים ב- 10 שנים שקדמו לגיל בו אתם זכאים לקצבת אזרח ותיק, או במשך 144 חודשים במשך כל חייכם.
  4. עליכם לעמוד במבחן הכנסות – יש מבחן מסודר באתר הביטוח הלאומי בו ניתן לבדוק האם סכום ההכנסות שלכם מספק.
  5. עליכם לוודא כי שולמו עבורכם דמי ביטוח כחוק.

 

אופן הגשת התביעה עבור הקצבה

על מנת לקבל את הקצבה הרצויה, עליכם להגיש תביעה לביטוח לאומי במועד קרוב לתאריך שבו תהיו זכאים, לפי גיל, לקבלתה. אתם צפויים לקבל מכתב מביטוח לאומי כחודש טרם ההגעה לגיל הפרישה, אשר יכלול את התביעה לקצבת אזרח ותיק. לתביעה תצטרכו לצרף תלושי שכר או הצהרות שונות על הכנסות. ניתן לשלוח אותה באמצעות בדואר, או לחילופין באמצעות הממשק בקיים באתר האינטרנט של ביטוח לאומי. גם אם תגישו את התביעה בדיעבד, תהיו זכאים לקבלתה, אך עליכם לוודא כי אתם מגישים אותה פחות מ- 48 חודשים לאחר ההגעה לגיל הפרישה.

קבלת קצבת אזרח ותיק

הקצבה מועברת באמצעות העברה בנקאית ביום ה- 28 לכל חודש, לחשבון בנק לבחירתכם, שאינו חייב להיות בהכרח חשבון הבנק שלכם. המועד עלול להשתנות לעיתים בעקבות חגים או מועדים שונים בלוח השנה העברי. סכומי הקצבה משתנים בהתאם לגיל המקבל. לאדם יחיד, סכום הקצבה הבסיסי הינו 1,558 ₪ לחודש. עבור זוג, כלומר קצבה ליחיד עם תוספת עבור בן / בת הזוג, הסכום הינו 2,342 ₪ לחודש. ישנן גם תוספות עבור ילדים – 493 ₪ לילד, אך שימו לב שהתוספת הינה רק עבור שני הילדים הראשונים.  

לסיכום, ההתעסקות עם ביטוח לאומי יכולה להיות דבר מתיש ומייאש, אחרי הכל זהו גוף ביורוקרטי גדול מאוד אשר מטפל בפניות מאזרחים רבים בכל המדינה. אך אנו בעלי זכויות ועלינו לממש אותם, במיוחד כדי להבטיח תקופת הזדקנות נעימה ובטוחה כלכלית.