תזונה בגיל השלישי

למרות חוסר התיאבון, בגיל השלישי חשוב להקפיד לאכול נכון. זה חשוב לבריאות, זה חשוב לאנרגיה, זה חשוב על מנת לא להגיע למצב של תת תזונה או של תזונה שאינה תקינה ובריאה. אז כיצד תעשו את זה נכון? מה מומלץ ומה לא?

*מאמר זה אינו נכתב על ידי תזונאית

בשנים האחרונות, שיעור הקשישים אשר סובלים מתת תזונה עולה ועולה. הסיבה העיקרית היא חוסר התיאבון אשר מגיע יחד עם גיל 60 אצל רוב האנשים, חוסר התיאבון נובע מירידה בתפקוד החושים, פגיעה בחוש הריח והטעם, כאבי שיניים אשר מגבילים באכילת מזון חיוני לדוגמת פירות וירקות, מוגבלות תנועתית אשר מונעת מהקשיש להכין עבור עצמו את הארוחה או לצאת למסע קניות ועוד.

מעבר לחוסר התיאבון, ישנה גם ירידה באנרגיה, מכיוון שצורכים פחות קלוריות חיוניות (אנרגיה), רמת האנרגיה יורדת. מנגד ובהתאם, גם הוצאת האנרגיה פחותה משמעותית, מה שמשנה את המאזן וכמו כן, ישנה גם ירידה בספיגת החומרים במעי.

מדוע חשוב לאכול נכון בגיל השלישי?

תזונה מאוזנת תשמור על הבריאות הכללית, תתרום לרמת האנרגיות והכוחות בגוף הקשיש, תאט הליכי הזדקנות ופגיעה במערכות ובבריאות, תגן ככל הניתן על המערכת החיסונית ותילחם בבעיות בריאותיות שונות, ביניהן בעיות במערכת החיסונית, בעיות במערכת השריר ושיווי המשקל, בעיות וחולשה בעצמות ובמערכת הלב והדם.

מהי תזונה נכונה?

בכלליות, תזונה נכונה בקרב בני הגיל השלישי חייבת להיות מורכבת מכלל אבות המזון, כך שבסופו של יום, מאזן הערכים התזונתיים הנצרכים יהיה נכון, מאוזן, בריא ועשיר בחומרים חיוניים. רצוי לאכול מספר ארוחות קטנות בשעות מסודרות.

חשוב לשלב בתפריט סיבים תזונתיים, מינרלים, ויטמינים, שומנים, חלבונים ופחמימות. הכניסו לצלחת ירקות ופירות בכל צורה שהיא – סלט, מוקפץ, תוספת חמה, פירות מיובשים וכל מה שעולה על דעתכם. בנוסף, הימנעו מקלוריות ריקות מערכים חיוניים – מאפים, קרואסונים, בורקסים וכדומה.

עוד מומלץ לשלב בארוחת הצהריים בשר רזה, דגים וקטניות ולא לשכוח מאחור את מוצרי החלב ואת הביצים אשר מתאימים מאוד לשילוב באורחת הבוקר, או בארוחת הערב.

את הסידן ואת הוויטמינים החיוניים תוכלו למצוא בדגנים, בטחינה, בדגים, סרדינים, מוצרי חלב מועשרי, ירקות מסוימים ועוד. הסידן חיוני והכרחי לבריאות העצם וכמו כן, בייחוד לסובלים מאוסטאופורוזיס.

מה יקרה אם לא נקפיד על תזונה נכונה בגיל השלישי?

הימצאות בתת משקל, או ירידה דרסטית במשקל, עלולה לחשוף את הגוף לנזקים בריאותיים, מחלות שרירים אשר משפיעות גם על איזון ושיווי משקל, בעיות וחולשה בעצמות, אנמיה, זיהומים ועוד.

מה עושים? אוכלים היטב ונמנעים ממצב של ירידה דרסטית במשקל ותת תזונה. במידה ואינכם בטוחים במצבכם או בתפריט התזונה שלכם, אל תהססו ואל תחשבו פעמיים – קבעו פגישה עם תזונאית אשר תוכל לייעץ, לכוון ולהתאים לכם תפריט תזונה או תחליפים ותוספים מתאימים אשר ישמרו על בריאותכם ועל מערכות גופכם.